"Від п'ятирічної дитини до мене
тільки крок, від новонародженого до
п'ятирічного – страшна відстань".
Л.Толстой.
ПОРАДИ БАТЬКАМ
«Зарядка мозку» для майбутнього першокласника
Пешокласники з перших днів шкільного життя зазвичай добре навчаються. Проте через деякий час у класі з’являються учні, яким складно витримати темп уроку, який завдає учитель. Вони відчувають труднощі під час засвоєння нових завдань, а відтак розчаровуються в самому процесі навчання. Аби цього не сталося, варто з дітьми переддошкільного віку проводити вправи з нейробіки.
( Нейробіка – це розумова гімнастика. Вона полягає в тому, щоб робити звичайні справи оригінальним способом, «дивувати» мозок, створювати нові асоціації)
Вправи для «хвилинок нейробіки»
Запалюємо зірки
Витягніть руки прямо перед собою долонями вниз. Одну долоню стисніть у кулак, пальці другої – розчипірте. Ритмічно змінюйте позиції рук і примовляйте: «Зірочка запалала і згасла»
Кільця з пальчиків
Почергово з’єднуйте пальці рук у кільце з великим пальцем: великий із вказівним , великий із середнім тощо. Відтак якомога швидше перебирайте пальцями. Виконуйте вправу від вказівного до мізинця і навпаки.
Через деякий час ускладнюйте вправу. На лівій руці з’єднайте вказівний і великий пальці, а на правій – великий і мізинець. У такт рахунку або під музику виконуйте виконуйте лівою й правою рукою одночасні різноспрямовані рухи. На лівій руці з’єднуйте почергово великий палець із середнім, безіменним і мізинцем, а на правій відповідно – з безіменним, середнім і вказівним.
Вухо – ніс
Лівою рукою торкніться кінчика носа, а правою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо й ніс, плесніть у долоні й виконайте навпаки
Велосипед
Виконуйте вправу в парах. Станьте один навпроти одного, торкніться долонями долонь партнера. Здійснюйте разом рухи, що нагадують рухи ніг під час їзди на велосипеді.
Пам'ятка батькам майбутніх першокласників.
1. Любіть дитину, не забувайте про тісний контакт з дитиною. Знаходьте радість у спілкуванні з дітьми. Дайте дитині місце у сім'ї.
2. Хай не буде жодного дня без прочитаної книжки.
3. Розмовляйте з дитиною, розвивайте її мову. Цікавтеся справами і проблемами дитини.
4. Дозвольте дитині малювати, розфарбовувати, вирізати, наклеювати, ліпити.
5. Надайте перевагу повноцінному харчуванню дитини, а не розкішному одягу.
6. Обмежте перегляд телепередач до 30 хвилин.
7. Привчайте дітей до самообслуговування і формуйте трудові навички і любов до праці.
8. Не робіть з дитини лише споживача, хай вона буде рівноправним членом сім'ї зі своїми правами і обов'язками.
Коли вважати дитину готовою до школи?
- Головні параметри - фізичне і психічне здоров'я. Нормальна, фізично і розумово здорова шестирічна дитина без знання літер, уміння читати, лічити, здатна успішно зростати духовно і інтелектуально, а отже, добре навчатись.
- Коли вона вміє слухати і чути, відповідати на поставлені запитання, виконувати завдання, виділяти в них підзавдання, тобто здійснює певні розумові операції.
- Важливо, щоб у дитини була сформована увага в межах вікових можливостей.
- Першокласник має добре орієнтуватись у просторі. Повинні бути сформовані поняття "вгору", "вниз", "вліво", щоб не було проблем під час роботи із зошитом.
- Розвинена пам'ять, яку можна і слід тренувати, розучуючи віршики, пропонуючи запам'ятовувати порядок розміщення предметів чи малюнків.
- Виконувати прохання чи вказівки з першого разу.
- Велике значення має ровинене мовлення. Дитина має:
*вміти переказувати текст;
*виділяти в ньому головне;
*правильно формулювати запитання та відповіді на них;
*обгрунтовувати свій вибір;
*складати речення та невеличкі оповідання.
- Культура поведінки. Якщо культура поведінки сформована, дитина вмітиме поводитись у колективі, спілкуватися із дорослими і ровесниками.
- Уміння правильно сидіти за столом під час письма, належно тримати ручку і олівець.
Домашні завдання для батьків
***
1. Розкажіть дитині про свою сім'ю, родичів. Намалюйте разом родовідне дерево.
Відвідайте із сином (донькою) могили ваших предків , розкажіть про них, упорядкуйте могили , посадіть квіти.
2. Доберіть разом з дитиною до кожного режимного моменту образний віршик, прислів'я , приказку, принагідно скористайтеся ними.
3. Визначте рівень розвитку спостережливості сина (доньки).
Поміркуйте, що ви можете зробити для розвитку пізнавальних інтересів, порадьтеся з вихователем.
4. У бесіді з сином (донькою) з'ясуйте, які заняття викликають інтерес, які ні. Порадьтеся з вихователем, як викликати інтерес до „нецікавих” занять.
5. Виявіть нахили, улюблені заняття, здібності вашої дитини. Порадьтеся з психолгом, як розвинути здібності, стимулювати нахили, інтереси.
6. Визначте тип темпераменту дитини. Враховуйте особливості темпераменту у спілкуванні з нею.
7. Передплатіть для сина(доньки) дитячу газету, журнал. Регулярно просіть дитину переказати прочитані матеріали, обговорюйте їх.
8. Розподіліть між членами сім'ї постійні домашні обов'язки. За потреби уточніть обов'язки, внесіть зміни в їх розподіл.
9. Всією сім'єю обговоріть витрати на кожного протягом останнього часу. Сплануйте витрати на найближчий час (тиждень, місяць, перспективу).
10. Придивіться, як Ваша дитина спілкується з ровесниками. як звертається до них, вирішує конфліктні ситуації, чи намагається прийти на допомогу, чи прагне до лідерства та ін. Які дії Вашої дитини радують Вас, які засмучують. Продумайте свої дії.
Готуємось до школи.
Вербальний інтелект
З його допомогою визначається здатність дитини сприймати значення слів, а згодом, через певний час, повторювати їх в усній та письмовій формах, розуміти складніші словесні структури, в тому числі словосполучення, фрази, вирази, параграфи та цілі книжки.
Що ви можете зробити?
v Постарайтеся, щоб дитина сприймала максимальну кількість слів як на слух, так і зором, та щоб словниковий розвиток і гра зі словами стали постійною й веселою частиною вашої сімейної культури. Не думайте, що малюк не розуміє, вас, бо не вміє говорити. Для нього мовлення – це засіб комунікації з вами, і до двох років він уже вимовлятиме якісь звуки, що згодом складуться в слова. Коли маля почне говорити, залучайте його до сімейних бесід, наприклад за обіднім столом. Так дитина не тільки збагачуватиме свій словник, а й розумітиме загальну суть самої розмови. Варто виробляти свій стиль розмови з дитиною.
v Подбайте про те, щоб слова в голові малюка повсякчас пов'язувалися із зоровими образами.
Пам'ятайте вербальний інтелект традиційно тісно пов'язаний з успіхами дитини в школі, а згодом в університеті, професійній діяльності.
Логічний інтелект
Він зумовлюється здатністю мозку маніпулювати "алфавітом" чисел, починаючи з елементарної лічби, засвоєння основних арифметичних дій додавання, віднімання, множення та ділення і до вищої математики.
Що ви можете зробити?
v Добре було б, щоб ваша дитина до школи легко із задоволенням лічила. Це надасть їй упевненості в собі. Навчання лічби має відбуватися без примусу – як частина повсякденних дитячих ігор. Наприклад, ідучи вулицею, можна лічити дерева, плитки на тротуарі або ліхтарі. Якщо ваша дитина не любить ходити, (а це типово для багатьох дітей), лічба стане додатковим стимулом для піших прогулянок.
v Гра з числами, як і зі словом, має стати частиною вашої родинної культури. Якщо ви виїжджаєте на прогулянку всією родиною, поділіться на дві команди й улаштуйте змагання, хто полічить більше собак, червоних автомобілів, тощо.
v Навчіть свою геніальну дитину робити усно прості обчислення ( не записуючи цифри на папері) та приблизно прикидати в голові відповіді на математичні задачі, головоломки й загадки. Ви можете допомогти дитині подружитися з числами, заохочуючи її спроби подумки розв’язувати задачі. Навчайте її робити приблизні оцінки, а не обчислювати точно результат. Постарайтеся зробити так, щоб ці обчислення були швидше грою, ніж математичною проблемою.
Конструктивний інтелект
Наявність конструктивного інтелекту дає дитині змогу орієнтуватись у таємничому й загадковому тривимірному світі – йдеться про довжину, ширину та висоту, які лежать в основі характеристик реальних об’єктів. Цей вид інтелекту охоплює різне : спостереження за взаємним розташуванням предметів довкілля; і фахові навички художника, скульптора, архітектора, і вміння визначати своє місце в безмежному світі, притаманне морякам, льотчикам та космонавтам.
Конструктивний ( просторовий) інтелект можна розвинути й удосконалити.
Що ви можете зробити?
v Схвалюйте бажання дитини виконувати розумові вправи, особливо такі, як складання пазлів, креслення, гра в шахи.
v Тільки – но малюк почне проявляти цікавість до того, як влаштована та чи інша річ, при змозі розберіть її з ним. Відайте йому старого радіоприймача, яким не користуєтеся, - нехай сам розбере його та складе! Стежте, звісно, за тим, щоб він не засунув у рот дрібні деталі й не проковтнув їх.
v Купуйте дитині іграшки, які сприяють розвиткові просторового інтелекту. Це різноманітні кубики, конструктори, набори "Лего", а також ті іграшки, які потребують певних маніпуляцій, щоб змусити їх працювати. А ще – вчіть складати комбінації з різних видів і типів іграшок. Набір звичайних кубиків можна використати для побудови чудового мосту, під яким проїжджатиме дитячий паровозик.
Замість купувати дорогі іграшки налагодьте обмін ними з іншими родинами або створіть спільну ігротеку.
Послуговуйтесь підручними матеріалами, щоб самостійно виготовити іграшки. Гарненьку м'яку ляльку можна зробити із залишків тканини, набивши її ватою, перев’язавши "шию" еластичною стрічкою та пришивши вовняні нитки замість волосся. Очі, ніс та губи вишийте або просто пришийте ґудзики й інші предмети.
Все, що ви робите власноруч разом з дитиною, розвиває її творче мислення. Пам’ятайте : якщо батьки переймаються творчістю, то й діти зростають творчими особистостями.
v Ще з малку навчіть сина чи доню визначати сторони світу за компасом, який ви подаруєте, орієнтуватися на карті. Виїжджаючи на природу, запропонуйте дитині самостійно віднайти потрібний шлях. Вона відчуватиме, що корисна для інших, а водночас у неї розвиватиметься просторовий інтелект.
v Під час прогулянок та поїздок вигадуйте ігри, в ході яких малому доведеться рухатися в різних напрямках, долати певні відстані й досягати точок призначення, користуючись певними орієнтирами на місцевості. Організуйте пошук заздалегідь прихованих "скарбів " за допомогою компаса. Так само можна грати й у схованки – все це розвиває просторовий інтелект дитини, а також сприяє розвиткові пам'яті, та вміння мислити. Варто навчити її ще й користуватися збільшуваним склом та мікроскопом, біноклем та домашнім телескопом.
Кінетичний інтелект
Це важливо життєвий для дитини, яка росте, вид інтелекту: до нього входять здатність тіла чутливо реагувати на своє положення й місце у навколишньому світі. Він дає змогу оцінювати швидкість руху від найменшої до надзвичайно великої; місцезнаходження тіла у просторі щодо інших предметів; відстань до рухомих предметів ( наприклад м'яча) і співвідносити це з власною м'язовою силою, гнучкістю та інтенсивністю серцево – судинної діяльності.
Що ви можете зробити?
v Надайте своїй дитині, особливо в перші п’ять років життя цілковиту свободу руху відтоді, як вона почне повзати.
v Щодня грайте з дитиною у рухливі ігри. Якщо вона вже трохи підросла, гойдайте на руках і ногах , бігайте "наввипередки" або розвивайте її координацію, граючи з нею у м'яча. ( Спершу користуйтеся великим надувним, а вже з часом переходьте до твердих і невеликих м'ячів)
v Враховуйте, якщо кожна людина має добрі атлетичні навички, то, швидше за все, вона й твердо мислитиме.
v Зробіть фізичне здоров'я частиною сімейної культури й проводьте свій час із користю для розвитку. Якщо ви захоплюєтесь спортом, нехай і дитина часом буде присутньою на ваших змаганнях чи тренуваннях, щоб зрозуміла, як це цікаво. Коли вона постаршає, віддайте її в якусь дитячу спортивну секцію.
За правильного виховання кінетичний (тілесний) інтелект швидко розвиватиметься.
Немає коментарів:
Дописати коментар